
Univeristatea
din Bolognia, Italia (ce-a mai veche universitate a europei)
|
|
Omul - fiinta sociala
m,
fiinta sociala, care se caracterizeaza prin capacitatea de a fauri unelte,
de a transforma cu ajutorul lor , precum si prin
gandire, limbaj si cultura, realitatea inconjuratoare si de a se
transforma, prin acestea, pe el insusi. Din punct de vedere biologic,
specia umana ( Homo sapiens ) apartine clasei
mamiferelor, si anume ordinul primatelor. Ideea originii naturale a omului
a aparut inca din antichitate ( Anaximandru,
Empedocle, Lucretiu). Trasatura fundamentala a omului, care il deosebeste
pe acestade animale, o constituie munca, capacitatea de a fauri unelte si
de a actiona, prin intermediul acestora, constient si sistematic, conform
unor scopuri , asupra naturii inconjuratoare in
vederea crearii bunurilor necesare traiului.
Celelalte insusiri specifice omului deriva, in ultima
analiza, din activitatea de munca si s-au format in procesul muncii
sociale.
Omul nu poate exista in afara societatii
, fiind un produs al acesteia , o fiinta sociala. Esenta umana,
afirma Marx ,
o constituie "ansamblul relatiilor sociale"; totodata el a
analizat si latura individuala , a omului, om ca "individ real,
viu" cu trairi psihice proprii; ceea ce-l defineste pe om ca esenta nu
sant insa aceste determinari individual biologice si psihologice, ci
relatiile sociale in care traieste si pe care le configureaza prin existenta
si actiunea sa, in calitate de fiinta sociala.
"natura
umana" eterna, invariabila conceputa metafizic nu exista : omul se
schimba odata cu relatiile sociale in cadrul carora el traieste. Transformand
natura , omul transforma neincetat
conditiile propriei sale existente, inclusiv
relatiile sale sociale, si prin aceasta el creeaza si se transforma
neincetat pe sine insusi.


Aristotel
|
Aristotel – “Politica” : zoon
politikon
“ Din toate acestea se vede
ca statul este o institutie naturala si ca omul este din natura o
fiinta sociala […]
Totdata, este clar de ce omul este o fiinta mai sociala decat …
orice fiinta gregara; caci natura nu creeaza nimic fara scop. Insa grai
are numai omul dintre toate vietatile. Vocea (nearticulata) este doar
semnul placerii si al durerii […] , pe cand limba serveste a
exprima ce este folositor si ce este vatamator, precum si ce este drept
si nedrept.
Si aceasta insusire este caracteristica omului […] asa ca singur el
are simtirea binelui si raului, a dreptului si nedreptului si a tuturor
celorlalte stari morale. Comunitatea unor fiinte cu asemenea insusiri
creeaza statul si familia.
Si este clar ca din natura statul este anterior familiei si fiecaruia
dintre noi; caci corpul trebuie sa existe mai intai de organe; […] Asadar,
este clar ca statul este din natura anterior individului, caci intrucat
individul nu-si este suficient, el este fata de stat, ca madularele unui
corp fata de acesta […]
Asadar, din natura exista in toti instinctul pentru o asemenea
comunitate; […] Caci, dupa cum omul in perfectiunea sa este cea mai
nobila dintre fiinte, tot astfel, lipsit de lege si dreptate, este cea mai
rea dintre toate […] ; insa omul se naste avand ca arme firesti
inteligenta si vointa ferma, […] (iar) dreptatea este o virtute
sociala.”
|

Jean – Jaques Rousseau
|
Jean – Jaques Rousseau – “Discurs
asupra inegalitatii”: natura si ratiune :
“ Cum va izbuti omul sa se vada
asa cum l-a format natura, […] cum va putea el sa deosebeasca ceea
ce apartine fondului sau propriu de ceea ce au adaugat, ori au schimbat
la starea lui primitiva imprejurarile si progresele sale? ... sufletul
omenesc, modificat in sanul societatii datorita ... unei multimi de
cunostinte ... si tulburarilor continue provocate de pasiuni, si-a
schimbat … infatisarea in asa masura incat a devenit aproape de
nerecunoscut …
… cat nu cunoastem defel omul natural, in zadar vrem sa determinam
legea pe care a primit-o … Tot ce putem vedea foarte limpede in
legatura cu aceasta lege este ca … trebuie in primul rand ca vointa
celui pe care ei il obliga sa I se poata supune, in mod constient, apoi,
pentru ca acesta lege sa fie naturala; trebuie, de asemenea, sa vorbeasca
nemijlocit prin glasul naturii.
[…] cugetand asupra
primelor si celor mai simple activitati ale sufletului omenesc, cred ca
disting doua principii anterioare ratiunii: unul, care ne face sa fim
puternic interesesati in bunastarea si conservarea noastra si altul, care
ne inspira o repulsie naturala in fata pieirii […] Din unirea
… pe care spiritul nostru este in stare s-o realizeze cu aceste
doua principii, fara a fi necesar … si principiul socialitatii, ni
se par ca decurg toate regulile dreptului natural; reguli pe care
ratiunea este apoi silita sa le stabileasca pe alte baze atunci cand …
a reusit sa inabuse natura.”
|
.jpg)
Thomas Hobbes
|
Thomas
Hobbes (5 aprilie, 1588–4 decembrie ,
1679) a fost un filozof englez, cel mai cunoscut pentru tratatul său
Leviatanul (1651).Hobbes a scris despre filozofie politică şi
alte subiecte, oferind o definiţie a naturii umane ca o formă
de cooperare auto interesată. A fost contemporan cu Francis
Bacon şi cu René Descartes şi a scris un răspuns la Meditaţiile
lui René Descartes .Hobbes este unul dintre cei mai mare sistematicieni
ai Raţionalismului şi un foarte bun cunoscător al
filosofiei lui Descartes. Pentru a scăpa de Revoluţia
engleză, Hobbes s-a mutat la Paris în perioada 1640-1651, întorcându-se
în Anglia după căderea lui Cromwell.
Filosofia lui Hobbes este strict nominalistă
şi mecanicistă, excluzând teologia. Ea nu se preocupă
decât de soarta obiectelor, naturale şi artificiale, adică
create de om, care pot fi "calculate" raţional. Teoria sa
cea mai de succes a fost ceea despre starea naturală şi
contractul social (dreptul natural).
Prin opera sa principală,
"Leviathan" (1651), Hobbes a devenit fondatorul filosofiei
statale moderne. Dat fiind că în natură domneşte
"războiul fiecăruia cu toţi ceilalţi"(homo
homini lupus), oamenii încheie un contract social prin care
transferă statului puterea şi competenţa. Legitimitate
statului constă şi în datoria sa de a garanta securitatea.
Hobbes porneşte de la premiza că egoismul
domină natura umană (omul pentru om este lup). De aici
rezultă necesitatea apariţiei statului ca o creaţie
artificială. Filozofia politică a lui Hobbes se mai ocupă
şi de raportul stat (suveran) - individ (cetăţean), de
notiunea şi rolul dreptului natural în societate şi de
distincţia dintre drept (jus) şi lege (lex).
|
|