BluePink BluePink
XHost
Gazduire site-uri web nelimitata ca spatiu si trafic lunar la doar 15 eur / an. Inregistrare domenii .ro .com .net .org .info .biz .com.ro .org.ro la preturi preferentiale. Pentru oferta detaliata accesati site-ul BluePink
 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Raffael - Scoala de la Atena

 

 

 

 

 

 

Omul - Fiinta rationala

 

 

 

aţionalitatea este o proprietate informaţională, este capabilitatea unui sistem dotat cu percepţie, interactivitate dinamică şi lingvistică, de a construi un model structural, procesual şi cauzal al spaţiului în care se află, de a se situa conştient în model şi a îşi identifica, rezolva si valoriza dependenţele de modelul ambiental, prin acţiuni transformante şi evaluante ale acestuia. Considerăm că raţionalitatea este proprie numai omului, însă şi unele animale evoluate comportamental dau dovadă de acţiuni raţionale, adică de gesturi corelate cu mediul şi corelate între ele, care satisfac nevoile individului sau colectivităţii.

 

Am putea trata raţionalitatea ca mod operant aplicabil unui spaţiu obiectual-procesual, ca ansamblu de proceduri şi strategii configurante prin care un sistem informaţional generează o reprezentare a realităţii în care se află, îşi defineşte propria modalitate, poziţie şi mulţime de relaţii-dependente cu aceasta şi declanşează acţiuni pentru a îşi satisface nevoile funcţionale.

Raţionalitatea noastră se bazează pe simţuri pentru a culege informaţii asupra stării şi evoluţiei realităţii, iar informaţiile primite sunt transformate în aspect realitate, în mulţimea de forme şi evenimente care ne înconjoară. În continuare prin operanzii gestuali şi lingvistici subiectul raţional separă în componente invariante structural şi cinetic, spaţiul fenomenal şi trece la identificare de relaţii între totalitatea componenţilor diferenţiaţi şi exteriorizaţi modal. Funcţia superioară a unui sistem raţional este cautarea şi găsirea unor relaţii structurale şi interactive generalizate între părţile şi evenimentele spaţiului fenomenal care înglobează subiectul.

 

Această acţiune organizantă relaţional a ambientului, care explicitează forme şi dependenţe stabile între forme şi procese naturale, o definim drept cauzalizare a realităţii, iar mulţimea dependenţelor identificate între stările realului, este numită cauzalitate.

În realitatea cauzalizată, raţionalitatea operantă identifică scopuri-problemă proprii subiecţilor şi utilizează potenţialul interactiv-gestual şi lingvistic colectiv pentru a le rezolva.

 

n sistem raţional produce schimbări de stare predeterminate în ambient, el poate construi proiecte de modificări specifice ale mediului şi poate declanşa acţiuni progresiv transformante, care aduc ambientul la forma şi funcţia dorită.

Prin raţionalitate, omul actual a atins un nivel foarte înalt de construcţie conceptuală a unei realităţi externe global cauzale, alcătuită din micro, mini şi macro componente corelate cauzal, fiecare cu legile configurante şi procesuale specifice.

Modelele actuale ale universului sunt organizate ştiinţific, prin legi interactive, fundamentale şi derivate, care permit omului raţional să facă predicţii asupra apariţiei de evenimente viitoare şi să ia măsuri de întâmpinare optimă a acestora.

Raţionalitatea ne dăruieşte posibilitatea de a construi unelte din ce în ce mai performante prin intermediul cărora putem produce ample transformări în realitate satisfacindu-ne toate nevoile.

 

ceeaşi raţionalitate ne ajută şi să construim instrumente de observare şi teorii explicant-predictive, prin care investigăm mai precis şi în profunzime lumea în care suntem şi o întelegem mai bine dinamic-cauzal.

 

 

 

 

 

 

Blaise PASCAL

Blaise PASCAL – “Cugetari” : omul este o trestie cugetatoare.
Ce himera mai este si acest om? … depozitar al adevarului; ingramadire de incertitudine si eroare; marire si lepadatura a universului. [ …] Omul este asa de mare, incat maretia lui reiese si din aceea ca el se stie nenorocit. […] astfel, toate nenorocirile omului dovedesc maretia sa. Sunt niste nenorociri de mare senior, de rege deposedat…
            Omul nu este decat… o trestie cugetatoare. […] Insa in cazul in care universul l-ar strivi, omul ar fi inca mai nobil decat ceea ce-l ucide; pentru ca el stie ca moare; iar avantajul pe care universul il are asupra lui, acset univers nu-l cunoaste
.
"

Rene Descartes

 

Rene Descartes – “Meditatii metafizice” : fiinta cugetatoare.

            “ Dar ce sunt, prin urmare? Un lucru ce cugeta. […] unul ce se indoieste, intelege, afirma, neaga, vroieste, nu vroieste, totdeodata imagineaza si simte; […] din simplul fapt ca stiu de existenta mea si … absolut nimic altceva nu apartine firii sau esentei mele … inchei pe drept ca esenta mea consta in aceea doar ca sunt fiinta cugetatoare. […] pe de o parte, am o idee distincta si clara a mea insumi ca fiinta cugetatoare doar, neintinsa, iar pe de alta parte, o idee distincta a corpului ca lucru intins doar, cugetator […]
            Dar nimic nu ma invata mai lamurit natura decat ca am un trup, caruia I-e neplacut atunci cand simte durere … prin urmare, nu trebuie sa ma indoiesc ca se afla ceva adevarat aici.

Henri Bergson

 

Henri Bergson – “Evolutia creatoare”: homo faber.
            “ Animalele pe care, din puncrul de vedere al inteligentei, le clasificam omediat dupa om … stiu sa foloseasca ocazional un instrument artificial. […] Fara indoiala, pretutindeni unde exista inferenta exista si inteligenta; iar inferenta consta in prelucrarea experientei trecute in sensul celei prezente este deja inceputul inventiei. Inventia se desavarseste atunci cand se materializeaza intr-un obiect fabricat. […]
            In privinta inteligentei omenesti, inca nu s-a accentuat  indeajuns de mult asupra faptului ca inventia mecanica a constituit punctul ei de plecare, ca si astazi viata noastra sociala graviteaza in jurul fabricarii si utilizarii instrumentelor artificiale […]
            Ea ( inventia – n.n. ) va servi la definirea unei epoci. […] daca – spre a ne defini ca specie – ne-am ghida dupa ceea ce preistoria si istoria ne arata ca reprezinta caracteristica stabila a omului si a inteligentei, nu ne vom spune Homo Sapiens, ci Homo Faber. In fond, inteligenta … este capacitatea de a fabrica obiecte artificiale, in particular unelte de facut unelte, si de a varia la infinit fabricarea lor.

 

Proiect realizat de Holicov Gabriel .