
E. Munch - Strigatul
|
Existenţialismul
Existenţialismul
-
variantă distinctă a filozofiei existenţiale - este o
doctrină filozofică şi de acţiune caracterizată
printr-o accentuare a individualităţii, propagarea
libertăţii individuale şi a subiectivităţii. Existenţialismul
îşi are originea în lucrările lui Kierkegaard, este dezvoltat de
contribuţiile lui Husserl şi Heidegger, devenind faimos după
sfârşitul celui de-al doilea război mondial prin lucrările
lui Jean-Paul Sartre şi ale autorilor grupaţi în Franţa în
jurul revistei "Les Temps Modernes", Simone de Beauvoir, Albert
Camus, Maurice Merleau-Ponty. Existenţialismul cuprinde
deopotrivă un sistem ideatic, o morală şi o doctrină de
acţiune.
12 teme principale ale gândirii
existenţialiste
Contingenţa
fiinţei umane Fiinţa umană nu este o fiinţă necesară;
fiecare dintre noi ar putea la fel de bine să nu fie. Omul
există, pur şi simplu, este o fiinţă de prisos.
Neputinţa
raţiunii. Raţiunea nu îi
este de ajuns omului pentru a-şi lumina destinul.
Devenirea
fiinţei umane.
Existenţialismul nu e o filozofie a chietudinii; el îl invită pe
om să-şi construiască viaţa prin efort, printr-o
transcendere de fiecare clipă a stării sale prezente.
Fragilitatea
fiinţei umane. Sunt mereu expus
propriului meu sfârşit, distrugerii mele ca fiinţă
umană, deoarece eu nu exist ca atare decât prin efortul meu. De aici
sentimentul de angoasă care ne însoţeşte existenţa.
Alienarea. Omul în perspectiva sfârşitului este înstrăinat de el
însuşi, nu mai are nici stăpânirea, nici posesiunea sinelui.
Finitudinea şi
urgenţa morţii. Filozofii
existenţialişti reacţionează hotărât împotriva
tendinţei noastre de a ne ascunde acest adevăr fundamental,
că existenţa noastră e finită şi se îndreaptă
către moarte.
Singurătatea
şi secretul. Fiecare
fiinţă umană se simte solitară, impenetrabilă
celorlalţi.
Neantul. Existenţialiştii atei subliniază ideea că omul
este o fiinţă-a-neantului, el survine din neant şi se
îndreaptă către el.
Devenirea
personală. Omul nu trebuie
să-şi trăiască viaţa de pe o zi pe alta, în
inconştienţă faţă de destinul propriu, ci trebuie
să acceadă la o viaţă cu adevărat personală
şi conştientă.
Angajarea. Omul înseamnă libertate; pentru a-şi construi viaţa, el
trebuie să opteze, să aleagă în permanenţă,
să se angajeze în raport cu destinul său şi cu al
celorlalţi. Alegerea fiind o necesitate (faptul de a nu alege
constituie, de asemenea, o alegere), este preferabilă alegerea
conştientă, angajarea într-un destin personal alături de ceilalţi.
Celălalt. Omul constată că în realitate nu este singur: el este o
fiinţă alături de cei cu care e nevoit să existe;
fiinţa umană este fiinţa-împreună
Viaţa
expusă. Omul trebuie să
acţioneze, să îndrăznească, să-şi pună
în joc viaţa - sub permanenta privire şi judecata
inevitabilă a celorlalţi.
Introducere
|

Simone de Beauvoir

Maurice Merleau-Ponty
|
n Franţa,
Kierkegaard nu a avut la început influenţa unui revoluţionar al
gândirii. El apăruse mai mult ca un fel de continuator
romantic al lui Maine de Biran. Husserl şi Heidegger erau puţin
cunoscuţi chiar publicului specializat. Jean-Paul Sartre a asigurat cel
dintâi fenomenologiei o largă audienţă, la început prin
romanul La Nausée
("Greaţa", 1938), apoi prin lucrarea monumentală L'Ętre
et le Néant ("Fiinţa şi neantul", 1943). Această
carte masivă nu este uşor comprehensibilă, dar cititorii
care nu s-au lăsat descurajaţi vorbesc despre această
încercare de ontologie fenomenologică cu entuziasmul pe care altă
generaţie îl manifestase faţă de "Les Nourritures
terrestres" a lui André Gide. Dacă Sartre nu este descoperitorul
fenomenologiei, el o reînoieşte şi o îmbogăţeşte
trasându-i liniile distinctive, cu precădere datorită metodei
pentru a atinge rădăcina ontologică a fenomenelor
psihologice. S-a afirmat că Marcel Proust n-ar mai fi scris după
Sartre ca după Bergson, iar observaţia nu priveşte doar
influenţa asupra epocii ci şi contribuţia conceptuală
şi de viziune generală pe care gândirea lui Sartre a
lăsat-o.
Fenomenologia existenţială
Fenomenologia a dat noţiunilor de intenţie,
de lipsă, de dorinţă o importanţă
preponderentă. Revizuind "cogito"-ul cartezian, Husserl
afirmă că a spune "gândesc" nu are nici un sens. Ar
trebui spus "gândesc aceasta", pentru că principala
caracteristică a conştiinţei este de a se răsfrânge
asupra altui lucru decât asupra ei înseşi, de a avea un conţinut:
ea este astfel "intenţională", este
conştiinţa a ceva. Această teză a fost reluată de
Merleau-Ponty în Phénoménologie de la perception ("Fenomenologia
percepţiei", 1945).
Ontologia existenţială
n
filozofia sa, Sarte reconsideră noţiunea tradiţională
de fiinţă, preluând distincţia fundamentală
hegeliană între în-sine şi pentru-sine. Clasic se afirma:
există ceea ce este!, nu se găsea în în-sine nici cel mai mic
germen de dualitate, aceasta fiind fiinţa tuturor fenomenelor,
adică a tuturor apariţiilor care au loc în lumea interioară
şi exterioară, şi unele şi altele perfect obiective.
Dar dacă eu mă absorb într-o credinţă, pot eu spune
că această credinţă a mea se identifică cu
conştiinţa mea? Nu, deoarece conştiinţa mea nu este
credinţa mea, ea este conştiinţa credinţei. Se
regăseşte aici principiul intenţionalităţii
conştiinţei postulat de Edmund Husserl. Fiinţa conştiinţei
nu este deci în sine ci pentru-sine. Conştiinţa nu există
decât în măsura în care ea nu coincide cu ea însăşi. Astfel
realitatea umană este o lipsă (un manque), ea este totdeauna în
urmărirea unui ideal care îi este ontologic interzis.
Ea aspiră către o sinteză
imposibilă: în-sine-pentru-sine, sau conştiinţa
devenită substanţă, substanţa devenită cauza sa
proprie, o imposibilitate; în alţi termeni, omul-dumnezeu. Astfel, se
poate spune că ceea ce redă proiectul relei-credinţe în
realitatea umană este ideea coincidenţei om-dumnezeu.
Astfel, plecat de la principiul "intenţionalităţii"
lui Husserl, constatând că omul este o lipsă, Sartre a trebuit
să ajungă la concluzia că această carenţă e
aceea a infinitului: "Omul este o pasiune inutilă". Între aspiraţie
şi dumnezeire este vidul absolut, "neantul". De aceea,
soluţia este ca omul să se construiască pe sine în fiece
clipă.
Libertatea umană este o evidenţă:
acţiunea este prin esenţă intenţională. Libertatea
este neantizarea în-sinelui. Suntem liberi în fiece clipă, deoarece avem în orice
moment posibilitatea alegerii. Când nu alegem, înseamnă
deopotrivă că am ales să nu alegem. (Chiar şi
cel care este chemat la război are întotdeauna de ales între a merge
să ucida, a dezerta sau a se sinucide. Este la fel în orice altă
situaţie umană: avem întotdeauna în faţa noastră cel puţin
două opţiuni alternative, de unde evidenţa că suntem
perfect responsabili - nu putem învinui pe nimeni - de fiecare
situaţie în care suntem, şi că tot ce se întâmplă, se
întâmplă nu din exterior, nici din vreo obscură
"voinţă" a destinului sau a celorlalţi - acesta
este punctul de vedere al relei-credinţe -, ci totdeauna cu
consimţământul şi responsabilitatea noastră.)
Libertatea nu admite nici o determinare anterioară. Trecutul nu poate
servi drept motivaţie a unui act: actul liber este gratuit. Omul e un
ansamblu de proiecte, el face (acţionează) şi se face (se
construieşte pe sine), el nefiind altceva decât ceea ce face din el.
Omul nu este o potenţialitate, o sumă de rezerve ("cu mai
mult noroc, aş fi putut ajunge..."), ci exact ceea ce este.
Celălalt: nu sunt doar realitate umană
privilegiată de singularitatea sa ireductibilă (Dasein), ci
şi o fiinţă alături de ceilalţi, o
fiinţă-împreună (Mitsein, cf. Heidegger). A trăi
conştient de o lume bântuită de aproapele meu înseamnă a
mă angaja într-un univers ale cărui complexe-ustensile pot avea o
semnificaţie pe care proiectul meu liber nu a prevăzut-o. Moartea
mea este evenimentul vieţii mele umane. Moartea are un caracter
absurd; ea nu conferă un sens al vieţii: sensul nu poate veni
decât din subiectivitatea însăşi, (Jean-Paul Sartre, Fiinţa
şi neantul), însă fiecare acţiune şi fiecare proiect al
vieţii mele îi afectează deopotrivă pe toţi
ceilalţi.
După Heidegger,
Sartre reia pe seama sa postulatul lui Husserl, după care
"fenomen este tot ceea ce - într-un fel oarecare - se
manifestă". Pentru a fi manifest, un fenomen nu trebuie
neapărat să fie "public": stările mele de
conştiinţă se manifestă doar mie însumi, ele sunt -
chiar prin excelenţă - materie cu descriere fenomenologică.
Fenomenul nu este expresia deformată a unui lucru ascuns, nu mai este
"fenomenul" kantian opus "numenului" său. În
ontologia existenţială a lui Sartre, fiinţa unui obiect
existent nu mai este decât ceea ce apare. Nu mai există "fiinţă"
la modul absolut (precum esenţa la Kant), ci două modalităţi de
fiinţă, ireductibile una la alta: fiinţa-în-sine, sau
fiinţa apariţiei, şi fiinţa-pentru-sine, sau
fiinţa conştiinţei în care s-a produs această
apariţie.
|
Existenta si esenta umana
|
Angoasă şi Acţiune
|
"Existenţa
precede Esenţa"
În termeni
filozofici, orice obiect are o esenţă (ansamblul constant al
proprietăţilor lui) şi o existenţă (o anumită
prezenţă efectivă în lume). La un anumit
gen de obiecte esenţa precede existenţa, de ex. o casă sau
un scaun. Asemenea obiecte le putem proiecta în minte după ansamblul
proprietăţilor ştiute şi apoi, construite sau
fabricate, se realizează prezenţa lor în lume, existenţa
lor. După principiul conform căruia un obiect nu există
decât corespunzător esenţei sale, s-a încercat să se
extrapoleze acest principiu asupra omului (ca reminiscenţă
religioasă: omul a fost creat conform unei anumite reprezentări).
În tradiţia filosofilor sec. XVII şi XVIII, s-a vorbit despre
aşa zisă "natură umană", esenţă
comună tuturor oamenilor. Existenţialismul dimpotrivă
afirmă că la om - şi numai la om - existenţa precede
esenţa. Aceasta înseamnă că omul mai întâi este şi doar
după aceea este într-un fel sau altul. Într-un cuvânt, omul îşi
creează propria esenţă (nu poate face altfel), aruncându-se
în lume, suferind acolo, luptând ca să se definească puţin
câte puţin, şi definiţia rămâne totdeauna
deschisă: nu se poate spune ce este acest om înainte de moartea sa,
nici ce este umanitatea înaine ca ea să fi dispărut.
Existenţialismul refuză să dea omului o natură
fixată pentru totdeauna.
|
Angoasa (die Angst -
anxietate, teamă nedeterminată) ocupă un loc dominant în
filozofia lui Heidegger, căci prin ea se descoperă neantul care
caracterizează fiinţa umană în fondul său. Omul este
abandonat lumii fără un sens al existenţei sale acolo, este
suspendat în spaima contingenţei absurde a destinului său. În
existenţialismul lui Sartre, omul este considerat într-o
permanentă activitate de definire de sine. Omul nu poate decât să
acţioneze, gândurile lui sunt proiecte şi angajări,
sentimentele lui sunt întreprinderi în sensul în care viaţa este
unitatea conduitei sale. Atunci de unde provine angoasa (l'angoisse)?
Dacă omul nu este ci se face şi făcându-se îşi
asumă responsabilitatea întregei specii, dacă nu există nici
valoare, nici morală care să fie date a priori, dacă în
fiecare caz noi trebuie să decidem singuri, fără punct de
sprijin, fără ghid şi totuşi pentru toţi,
"condamnaţi de a fi liberi" (Sartre), cum am putea să
nu resimţim spaima unui asemenea destin? La aceasta se adaugă
conştiinţa tragică a faptului că noi nu
supravieţuim decât prin propriul nostru efort (fie şi numai acela
de a respira, sau de a ne câştiga existenţa). Fiecare din actele
noastre pune în joc sensul lumii şi locul omului în univers; prin
fiecare din acţiunile noastre, chiar când nu o vrem, noi constituim o
scară de valori, cu responsabilităţile lor. Ponge
afirmă că omul este viitorul omului. Acest viitor nu este
însă dat, hotărât. Fiecare din gesturile noastre contribuie la
desenarea acestui viitor. Angoasa însă, departe de a fi un obstacol în
calea acţiunii, îi este chiar condiţia de existenţă. Ea
devine una cu sensul acestei redutabile responsabilităţi a
oricăruia în faţa tuturor.
În privinţa disperării, este adevărat
că omul are dreptul să spere; dar speranţa este de fapt cea
mai mare piedică în calea acţiunii. Sperând, nu avem altceva de
făcut decât să aşteptăm cu braţele
încrucişate. Omul nu poate voi decât dacă a înţeles că
nu poate conta pe nimeni altul în afara lui însuşi, că este
singur pe pământ în mijlocul responasabilităţilor sale
infinite, fără ajutor, nici salvare posibilă, fără
alt scop decât acela pe care şi-l va da el însuşi, fără
alt destin decât acela care şi-l va crea singur. Această
cunoştinţă intuitivă a situaţiei sale este ceea ce
numesc exitenţialiştii disperare: conştiinţa seacă
şi lucidă a condiţiei umane. Tot astfel cum angoasa nu se
distinge de sensul responsabilităţii, disperarea devine una cu
voinţa de acţiune. Cu disperarea începe advăratul optimism,
acela al omului care nu aşteaptă nimic, care ştie că nu
are niciun drept şi nimic nu-i este îndatorat, şi care se
bucură astfel de a conta numai pe el însuşi, acţionând în
acelaşi timp pentru toată umanitatea. În viaţa socială
şi politică, existenţialismul este o doctrină a
libertăţii, a reflecţiei radicale şi a acţiunii.


Albert Camus
|
Exegeţii
operei camusiene au stabilit că autorul francez poate fi considerat
filozof al absurdului şi al revoltei, iar acest fapt se
datorează celor două mituri conturate în eseuri: al
asumării suferinţei (Mitul lui Sisif) şi al
salvării (Omul revoltat).
"Nu
poate fi dragoste de a trăi fără disperare de a fi"
– crede eseistul, şi acest paradox impune două
noţiuni noi pentru gândirea veacului: "omul absurd, cel care,
fără s-o nege, nu face nimic pentru eternitate" (cum ar fi
exemplele unor Don Juan,
Kirilov, Franz Kafka) şi libertatea absurdă, care
implică pasiunea, revolta, sinuciderea.
|

Jean-Paul
Sartre
|
Jean-Paul Sartre , pe numele complet Jean-Paul Charles
Aymard Sartre; n. 21
iunie 1905, Paris, d. 15 aprilie 1980, Paris)
a fost un filozof francez, reprezentant al existenţialismului, scriitor (Premiul Nobel 1964),
jurnalist şi militant social. A influenţat profund
generaţia care i-a urmat, în special tineretul din perioada de
după cel de-al doilea război mondial, nu doar
prin filozofia şi opera sa literară, ci mai ales ca intelectual
angajat.
|

Martin Heidegger
|
- „Dificultatea rezidă
în limbă. Limbile noastre metafizice sînt, fiecare în felul ei,
limbii ale gîndirii metafizice. Dacă esenţa limbilor
occidentale este în sine doar una metafizică ― şi de
aceea marcată în chip definitiv de onto-teo-logie ―, sau
dacă aceste limbi acordă alte posibilităţi ale
rostirii, adică ale unei non-rostiri care să fie în
acelaşi timp rostitoare ― această întrebare trebuie
să rămînă deschisă.“ [5]
- „Când gândirea este
atrasă de un anumit lucru şi porneşte pe urmele lui,
se poate întâmpla ca, pe drum, ea să se transforme. Se cuvine
de aceea ca, în cele ce urmează, să fim atenţi mai cu
seamă la drumul parcurs şi mai puţin la
conţinut“ [6]
|
|
Proiect realizat de Holicov Gabriel .
|
|
|
|