
Michelangelo, Crearea
lui Adam (1510 - Capela Sixtina )

F. Bacon - Conditia
Umana
|
|
Umanismul Antic
si Renascentist
ermenul de Umanism (din latină: humanitas = omenie, umanitate) are
două semnificaţii:
* Poziţie filozofică care pune omul şi valorile umane mai presus de orice, orientându-se în special asupra omului ca individ. Omul constituie astfel valoarea supremă, este un scop în sine şi nu un mijloc.
Umanismul implică
un devotament pentru căutarea adevărului
şi moralităţii prin
mijloace umane, în sprijinul intereselor umane. Axându-se pe capacitatea de autodeterminare,
umanismul respinge validitatea justificărilor
transcendentale cum ar
fi dependenţa de credinţă,
supranaturalul sau textele pretinse a fi revelaţii divine. Umaniştii
susţin moralitatea
universală bazată
pe condiţia umană ca loc comun, sugerând că soluţiile problemelor
sociale şi culturale umane nu pot fi
provincialiste.
* Mişcare spirituală
care stă la baza Renaşterii, apărută
în Italia în secolul al XIV-lea şi care s-a extins în mod
progresiv în Europa apuseană până în secolul al XVII-lea. Ea este marcată de reîntoarcerea
la textele antichităţii
greco-romane, care servesc
ca modele ale modului de viaţă,
de gîndire şi de creaţie
artistică.
a prim reprezentant al umanismului
poate fi considerat
Protagoras, sofist grec din
secolul al V-lea î.Chr.,
pentru care "omul este măsura tuturor lucrurilor".
Termenul de "humanitas" îl
întâlnim deja în scrierile lui Cicero, în
care omul ocupă un
loc aparte printre alte vieţuitoare. În Evul Mediu, se vorbeşte despre "humaniores litterae",
care reprezintă ansamblul
cunoştinţelor profane predate în facultăţile de arte
(artes liberales), spre deosebire de "diviniores litterae",
care îşi au sursa în studiul Bibliei şi sunt predate în facultăţile de teologie.
În secolul al XVI-lea, "umaniştii"
studiau ceea ce ei numeau "umanităţile" (studia
humanitatis), înţelegându-se
prin aceasta scrierile clasice ale antichităţii. Pentru
aceşti erudiţi
ai Renaşterii, noţiunea
de "humanitas"
avea acelaşi sens ca în epoca
ciceroniană şi însemna
acea cultură care,
desăvârşind calităţile
naturale ale omului, îl fac demn de acest nume. Cuvântul "Umanism" în înţelesul actual apare mult mai târziu, şi anume în 1808 în scrierea lui Friedrich Immanuel Niethammer.


Cicero,
Marcus Tullius
|
Cicero, Marcus Tullius ( 106-43 i.e.n ) , filozof, orator, scriitor si om politic roman. In filozofie, reprezentant al uneui eclectism de nuanta predominant stoica , Cicero
a dat principalilor termeni ai filozofiei grecesti versiuni latine, patrunse de atunci in limbajul filozofic
universal. Scrierile lui, "Despre indatoriri"
("De efficiis"), "Despre prietenie" , "Filipice" au devenit , ca prototip al unei etici laice cetatenesti, carti de capatai ale umanistilor Renasterii.
|

Thomas Morus, portret de Hans
Holbein cel Tânăr 1527
|
In 1515 Morus a scris cea mai
faimoasă şi controversată operă a sa, „Utopia”, un roman în care un
călător imaginar, Raphael Hythloday (al cărui prenume este o aluzie la Arhanghelul Rafael, purtătorul adevărului,
şi al cărui nume înseamnă „cel care vorbeşte
fără sens” în greacă), descrie organizarea
politică a unei naţiuni insulare imaginare, Utopia (joc de
cuvinte între grecul ou-topos, „niciun
loc”, şi eu-topos, „loc bun”) sieşi
şi lui Peter Giles. În această carte,
oraşul Amaurote este prezentat, printre
altele, ca fiind „Cel mai valoros şi mai demn”.
|

Giovani
PICO della MIRANDOLA
|
Giovani PICO della MIRANDOLA - “Despre
demnitatea omului”:
demnitatea umana.
“ Dar, dupa terminarea lucrarii, fauritorul dorea sa existe cineva care
sa cerceteze cu atentie intelesul unei atat de mari infaptuiri, sa-I indrageasca frumusetea, sa-I admire maretia. Din aceasta cauza, dupa ce toate celelalte lucruri au fost duse la capat … s-a gandit in sfarsit sa creeze omul.
Dar, printre arhetipuri nu mai avea vreunul dupa care sa plasmuiasca
un nou neam;
[…] si nici printre
locuri nu mai avea vreunul in care sa sada acest contemplator al Universului. […] In sfarsit,
preabunul creator a hotarat ca acela caruia nu mai putea sa-I dea nimic propriu, sa aiba ceva comun, dar cu toate
astea sa fie deosebit
de fiecare in parte. Asadar,
a conceput omul ca pe o lucrare
cu un aspect care nu-l
diferentiaza si, asezandu-l
in centrul Universului,
I-a vorbit astfel: “ O, Adame!
nu ti-am dat nici un loc sigur, nici o infatisare proprie, nici vreo favoare deosebita, pentru ca acel loc, acea infatisare, acele ingaduinte pe care tu insuti le vei dori, tocmai pe acelea sa le dobandesti si
sa le stapanesti dupa vointa
si hotararea ta. Natura
configurata in celelalte
fiinte este silita
sa existe limitele legilor
prestabilite de mine. Tu, neingradit
de nici un fel de oprelisti, iti vei hotari natura prin propria-ti vointa in
a carei putere te-am asezat. Te-am pus in centrul lumii […] pentru ca singur sa te infatisezi in forma pe care
tu insuti o preferi. […]
Vei putea sa decazi …; vei putea, prin hotararea spiritului tau,
sa renasti in cele de
sus, ce sunt divine.” “
|

Erasmus din Rotterdam - portret de Hans
Holbein (Tânărul)
|
- "Dulce bellum
inexpertis" (Războiul pare frumos numai
celor neştiutori, Erasmus)
- "Maxime peccantes, quia nihil peccare conatur" (Cine nu îndrăzneşte
să păcătuiască, comite cel mai mare păcat, Erasmus)
Opera
cea mai importantă este "Encomium moriae" sau "Laus
Stultitiae" ("Elogiul nebuniei",
1509),
dedicată lui Thomas Morus,
o satiră la adresa teologiei scolastice, imoralităţii
clerului şi a curiei catolice, în acelaşi timp apologie
a pasiunii exaltate ("nebuniei") a adevăratului
creştin care-şi dedică viaţa credinţei. Erasmus înţelege credinţa
creştină ca o acceptare nedemonstrabilă - împotriva
şi mai presus de necesitatea oricărei raţiuni - a lui Dumnezeu
devenit om, care moare pentru mântuirea oamenilor şi învie din
morţi prin el însuşi. Pentru aceasta trebuie schimbată
formaţia clasică a teologilor şi literaţilor,
lipsiţi de sensibilitatea cerută de scriptura evanghelică.
Aceste lucrări, în care Erasmus trimite la
studiul izvoarelor orginare ale
creştinismului, au făcut să fie considerat
deschizător de drum al reformei protestante, deşi el a
rămas tot timpul un catolic consecvent, cu toată apropierea de
poziţiile teoretice reformiste.
|
|
|
|
|